Groot onderhoud wegen € 2.150.000 V
Verrekenen met reserve € 2.150.000 N
Groot onderhoud wordt in het jaar voorafgaande aan het jaar dat het werk gedaan moet worden gepland. Steeds vaker worden budgetten bedoeld voor groot onderhoud aan wegen gecombineerd met andere budgetten om zo tot een combinatie van werkzaamheden in de openbare ruimte te komen (integraal plannen). De complexiteit van het totale project neemt daardoor toe. Met, bij een aantal geplande werken, als gevolg dat de planning doorschuift, soms voor meerdere jaren. Het beschikbaar gestelde budget schuift dan ook mee. Dit voordeel op het groot onderhoud wordt verrekend met de reserve Groot Onderhoud Openbare Ruimte.
Groot onderhoud kleinere houten bruggen (Act. 2018: € 125.000 N) € 125.000 N
Verrekenen met reserve € 125.000 V
Zoals gemeld bij de Actualisatie laat inspectie zien dat een aantal kleinere houten bruggen onveilig is, bijvoorbeeld door kapotte planken of andere onderdelen die stuk zijn. De veiligheid van deze bruggen is in het geding. Er is acuut meer groot onderhoud nodig dan budgettair beschikbaar is. Op basis van het beheerplan civiele kunstwerken, dat in 2019 wordt afgerond, zal duidelijker worden wat het benodigde budget is. Dit nadeel op het groot onderhoud wordt verrekend met de reserve Groot Onderhoud Openbare Ruimte. Binnen deze reserve zijn voldoende middelen beschikbaar.
Wegonderhoud € 400.000 N
De lasten vallen hoger uit door extra inzet op gladheidsbestrijding van € 95.000, niet begrote waterschapslasten van € 60.000, aanvullend onderzoek en gerichte inspecties benodigd om de onderhoudsbehoefte van specifieke wegen te kunnen bepalen € 130.000 en € 115.000 ingehuurde inzet op enerzijds een moeilijk invulbare vacature en anderzijds specialistische kennis benodigd bij de voorbereiding van projecten.
Stortkosten bermgrond (Act. 2018: € 50.000 N) € 50.000 N
Om er in het buitengebied voor te zorgen dat het regenwater niet op de weg blijft staan, moeten de bermen regelmatig worden verlaagd door een laag grond eraf te halen. De vrijkomende grond werd in het verleden naar de TOP (tijdelijke opslag plaats voor grond) vervoerd om daar gekeurd te worden en hergebruikt te worden op andere plekken in Ede. Vanaf 1 januari 2018 heeft de gemeente Ede geen TOP meer. Dat betekent dat de bermgrond tegen meerkosten afgevoerd moet worden. Alternatieven voor de TOP zijn in onderzoek.
TOP locatie € 150.000 N
In de loop van 2018 is de bestaande TOP locatie (Tijdelijke Opslag Locatie van grond en bouwmaterialen) ontmanteld. De vergunning was verlopen. Het betreft hier de meerjarige afrekening met een nettoresultaat van € 148.000 negatief. Het totaal aan lasten is € 700.000. Hier tegenover staan € 550.000 aan baten. Het negatieve nettoresultaat wordt enerzijds veroorzaakt door kosten voor de afvoer van overtollige materialen, spullen die niet meer gebruikt kunnen worden. Anderzijds is een projectgroep gestart met onderzoeken welke alternatieven er zijn voor de oude TOP locatie. In de loop van 2019 wordt dit onderzoek afgerond.
Openbare Verlichting € 110.000 N
De oorzaken liggen in achterstand in het verhalen van schades, niet verhaalbaar vandalisme en extra personele inzet. Regelmatig ontstaat er schade aan masten. Dat kan als gevolg van (verkeers)ongelukken of als gevolg van moedwillige vernieling. Deze schades worden zoveel als mogelijk verhaald op de veroorzaker. De kosten voor herstel worden eerst gemaakt zodat het verlichtingsniveau op peil blijft. Voor de verhaalbare kosten worden de vergoedingen later ontvangen, deels nog in 2019. Voor vandalisme komt er geen vergoeding. Er is extra personele inzet gepleegd om een langdurig zieke medewerker te vervangen en om meer controle te krijgen op de aannemer die het onderhoud doet.
Klimaatverandering: Ziekten en plagen (Act. 2018: € 170.000 N) € 425.000 N
Betreft voornamelijk de bestrijding van Eikenprocessierups en Japanse Duizendknoop. Dat er door de gunstige weersomstandigheden in het late voorjaar en zomer er een veel groter aantal eikenprocessierupsen was dan verwacht was al gemeld in de Actualisatie. De bestrijding ervan heeft een negatief effect van € 365.000. Deze ligt fors hoger dan bekend bij de Actualisatie. In de Actualisatie is ook melding gemaakt van de overschrijding op de bestrijding van de Japanse duizendknoop van € 60.000.
Klimaatverandering: Stormschades n.a.v. januaristorm (Act. 2018: € 200.000 N) € 175.000 N
Als gevolg van de februaristorm zijn omgewaaide bomen weggehaald en afgevoerd. In een aantal gevallen hebben omgewaaide bomen trottoirs, straten, pleinen en voet- en fietspaden beschadigd. Die schade is hersteld. Het SWB heeft extra moeten reinigingen.
Klimaatverandering: Droogte zomer 2018 (Act. 2018: € PM) € 125.000 N
De extreme droogteperiode van de zomer in 2018 brengt verspreid over de gehele openbare ruimte meer kosten met zich mee. De meerkosten voor 2018 zijn bekend. Die zijn bijvoorbeeld veroorzaakt door meer water moeten geven aan jonge bomen en jonge beplanting of aan vervangen van wildroosters en betonplaten van fietspaden. Die zetten uit als gevolg van de warmte en worden kapot gedrukt. Ook zijn koste gemaakt voor het vervangen van tegels die los komen te liggen in het trottoir. Echter zullen de meerkosten mogelijk ook verder in de toekomst liggen. Denk aan onduidelijkheid of bomen en planten wel of niet nog weer gaan groeien in 2019 of aan gebreken die nu nog onder de oppervlakte blijven. In het beheer en onderhoud zal daar zo veel als mogelijk rekening mee gehouden worden de komende jaren.
Natuurlijk Groen € 85.000 N
In de voorbije jaren waren er vele klachten op dit product. In 2018 is geïnvesteerd in het wegwerken van die achterstanden. Daartoe is gestart met uitbesteding van de werkzaamheden op basis van een nieuw bestek aan nieuwe aannemers. Het vormgeven van de samenwerking met deze aannemers en het wegwerken van de achterstanden resulteren in een nadeel. Enerzijds door meer inzet van eigen medewerkers op de aansturing van de aannemers en anderzijds door extra inzet om alsnog achterstanden weg gewerkt te krijgen.
Begraven (Act. 2018: € 210.000 V) € 200.000 V
Verrekenen met reserve € 200.000 N
De in het exploitatieplan geplande uitgaven aan onderhoudswerkzaamheden, aan het ruimen van graven en aan het opknappen van de aula zijn conform begroting uitgevoerd. Er zijn in 2018 meer mensen begraven dan de verwachting was, waardoor de baten hoger uitvallen. Dat geldt zowel voor de traditionele graven als voor de natuurlijke graven. Dit voordeel in het saldo wordt verrekend met de reserve begraven.
Riolering: exploitatie (Act. 2018: € 500.00 N) € 440.000 N
Verrekenen met voorziening € 440.000 V
Er zijn twee oorzaken voor de overschrijding. Enerzijds door het reiniging en inspecteren van de vrij verval riolering in het buitengebied en aan de andere kant door het oplossen van knelpunten in zowel het stedelijk gebied als het buitengebied.
Op meer plekken in het buitengebied dan verwacht ontstonden problemen in de riolering, vaak verstoppingen. Om de oorzaak te achterhalen zijn die riolen geïnspecteerd en daar waar nodig vervolgens gereinigd. Een aantal van die situaties in het buitengebied zij met zwaardere middelen opgelost dan alleen reinigen.
Tijdens de overmatige regenbui in mei kwamen knelpunten in beeld die voor dat moment nog niet duidelijk waren. Deze zijn opgelost. Het nadeel wordt verrekend met de voorziening.
Riolering: precariobelasting € 1.800.000 V
In 2018 is de opzegging van de duurovereenkomst met Vitens opgeschort. Dit heeft tot gevolg dat er geen grond meer is om een aanslag precariobelasting aan Vitens op te leggen. De opbrengst precariobelasting zou aan de voorziening riolering gedoteerd worden. Omdat de aanslag niet is opgelegd, is ook niets gedoteerd aan de voorziening. Tegenover het voordeel van € 1.800.000 op programma 7, vindt u een nadeel van € 1.800.000 op programma 8.
Inkomsten gebruik openbare ruimte (Act. 2018: € 200.000 N) € 140.000 N
Zoals in de Actualisatie gemeld, wordt het negatief resultaat veroorzaakt door het wegvallen van één van de reclamecontracten. In de eerste helft van 2019 zal een nieuw contract hiervoor worden aanbesteed. Het verschil tussen de Actualisatie en de jaarrekening wordt gevormd door meer opbrengsten uit terrasverhuur en verhuur van de openbare ruimte voor tijdelijke opslag.
Bewonersparticipatie door wijkbeheer € 80.000 N
Door het meewerken aan diverse vragen van bewoners, denk aan banken en/of prullenbakken plaatsen, extra snoeiwerk, aanpassen van de openbare ruimte, plantenbakken en dergelijke zijn de lasten € 200.000 hoger uitgevallen. Tegenover deze hogere kosten staan inkomsten uit bijdragen van bewoners en maatschappelijke organisaties van € 120.000.
Bijzondere activiteiten in het beheer van de openbare ruimte neutraal
Binnen het programma Kwaliteit leefomgeving worden werkzaamheden voor het warmtebedrijf dan wel voor de verkoop van snippergroen of voor het verhalen van schades uitgevoerd waarbij tegenover de kosten opbrengsten staan.
Voor de aanleg van het warmtebedrijf brengt de gemeente Ede de kosten voor de inzet van coördinatie, directievoering en toezicht (€ 180.000) in rekening bij het warmtebedrijf.
Bewoners van Ede die grond van de gemeente in gebruik hebben genomen wordt de mogelijkheid geboden om de grond te kopen of te huren dan wel om de grond terug te geven aan de gemeente. De werkzaamheden worden uitgevoerd door ingehuurde medewerkers (€ 130.000). De opbrengsten van de verkoop (€ 130.000) dekken de kosten.
Door verschillende oorzaken wordt schade toegebracht aan onderdelen van de openbare ruimte. Deze schades (€ 330.000) worden daar waar dat kan verhaald. De kosten voor herstel van de schades worden gedekt uit de vergoeding (€ 330.000).
In 2018 is in de Gelderse Vallei Midden een glasvezelnet in het buitengebied aangelegd. Gemeente Ede heeft voor het toezicht op de aanleg een coördinerende rol gespeeld voor de gemeenten in de regio. De extra lasten (€ 40.000) zijn bij de betreffende gemeenten in rekening gebracht.
Ede schoon is een bundeling van projecten waarvoor, in het kader van een landelijk traject gefinancierd door de verpakkingsindustrie, middelen beschikbaar zijn die ingezet kunnen worden in de aanpak van vermindering van zwerfafval. In 2014 zijn wij aangesloten op dit traject. De gelden die beschikbaar zijn voor de uitvoering van het plan van aanpak zijn jaarlijks tot en met 2022 beschikbaar. De lasten (€ 100.000) worden gedekt voor subsidiebedragen.
Dagelijks beheer openbare ruimte € 500.000 N
In 2018 is er een tekort op het dagelijks beheer openbare ruimte (begrotingspost het SamenWerkBedrijf) van € 500.000. Voor een deel zijn dit structurele meerkosten die al gemeld zijn bij de behandeling van de Programmabegroting 2019-2022, deze zijn deels ook al in 2018 gemaakt. Het gaat dan onder andere om kosten voor areaaluitbreiding, de (begeleiding van) MAAtjes en huisvesting. In 2018 is de doelstelling van inzet van 23 fte garantiebanen gehaald. De gemeente Ede voldoet op deze wijze aan de zogenaamde quotumregeling. De inzet van garantiebanen levert ook een inverdieneffect op in het sociaal domein, direct doordat er minder uitkeringen worden verstrekt en indirect door besparing op maatschappelijke kosten. Helaas blijkt de benodigde begeleiding van de doelgroep meer te vragen dan de aannames die voor de pilot zijn gehanteerd.
Hierdoor is er meer inzet nodig en worden er ook hogere kosten gemaakt. Sinds de evaluatie is de focus gelegd op het behalen van de kwaliteit. In het eerste jaar van de pilot bleek er minder werk uitgevoerd dan vanuit de kwaliteit gezien nodig was. In 2018 is dit ingehaald, wat voor meer ureninzet en dus hogere kosten heeft gezorgd.
Ook zijn er vanuit wijkbeheer diverse meerwerk- of aanvullende opdrachten aan het SamenWerkBedrijf gegeven, zonder dat deze vooraf centraal getoetst waren aan de begrote inzet of financiële kaders. Dit extra werk is uitgevoerd, maar resulteert ook in extra kosten.
Daarbij komt dat vanwege de pilot de administraties van de verschillende partijen nog op elkaar aangesloten moesten worden, waardoor de gemaakte meerkosten te laat duidelijk zijn geworden en bijsturing niet meer mogelijk was.