Een overzicht van de opbrengst van de heffingen | bedragen x € 1.000 | |||
Omschrijving | Programma- | Actuele | Programma- | % afwijking t.o.v. begroting |
Onroerende zaakbelastingen | 21.837 | 22.437 | 22.567 | 1% |
Afvalstoffenheffing | 10.720 | 10.200 | 10.506 | 3% |
Rioolheffing | 10.920 | 10.603 | 10.570 | 0% |
Precariobelasting | 8.158 | 8.120 | 6.217 | -23% |
Leges omgevingsvergunningen | 3.960 | 3.750 | 3.232 | -14% |
Leges bestemmingsplannen | 478 | 633 | 363 | -43% |
Parkeergelden | 901 | 907 | 913 | 1% |
Leges Burger- en Bestuurszaken | 1.383 | 1.283 | 1.293 | 1% |
Begraafrechten | 1.327 | 1.120 | 1.330 | 19% |
Toeristenbelasting | 914 | 753 | 920 | 22% |
Forensenbelasting | 748 | 724 | 719 | -1% |
Hondenbelasting | 326 | 348 | 340 | -2% |
Reclamebelasting | 223 | 223 | 239 | 7% |
Kostendekkendheid
De resultaten op riool, afval en begraven worden afgewikkeld met de reserves en voorziening. Daarmee komt de kostendekkendheid voor riool en begraven op rekeningbasis op 100%. Jaarlijks vindt bij de programmabegroting de confrontatie plaats tussen de stand van de voorziening/reserve, de meerjarige kosten- en investeringsopgave en de hoogte van de heffing. Bij de Programmabegroting 2019-2022 hebben we geconstateerd dat de kostendekkendheid van afval lager is dan 100% omdat we niet alle compensabele btw toerekenen. De kostendekkendheid voor afval is op rekeningbasis 85%.
Onroerende zaakbelastingen
De meeropbrengst OZB kent twee oorzaken. Het totaalbedrag aan verminderingen naar aanleiding van bezwaar en beroep is lager dan verwacht. De leegstand bij niet-woningen is lager dan verwacht.
Afvalstoffenheffing
De hogere opbrengst kent twee oorzaken. Het aantal huishoudens is hoger dan vooraf ingeschat. Daarnaast is het gemiddeld aantal aanbiedingen per huishouden hoger dan geraamd.
Precariobelasting
In 2018 is de opzegging van de duurovereenkomst met Vitens opgeschort. Dit heeft tot gevolg dat er geen grond is om een aanslag precariobelasting aan Vitens op te leggen. De geraamde opbrengst van € 1.800.000 is daardoor niet gerealiseerd. Daarnaast is het aantal meters kabel van Liander lager dan vorig jaar. Daardoor is de aanslag voor Liander lager dan geraamd.
Met ondersteuning van twee externe gespecialiseerde adviesbureaus is in 2018 een juridische analyse gemaakt en een strategie bepaald om de risico's omtrent de precariobelasting te minimaliseren en de begrote opbrengsten precario zoveel mogelijk te borgen. Tot en met belastingjaar 2018 zijn de opgelegde aanslagen definitief opgelegd en onherroepelijk vast komen te staan. De hiervoor genoemde strategie werkt en naar huidige inzichten zal dit ook voor de jaren 2019 tot en met 2021 geen problemen opleveren.
Leges omgevingsvergunningen
In 2017 heeft een inhaalslag plaatsgevonden met betrekking tot grote bouwprojecten. In 2018 zien we vooral veel aanvragen voor kleine projecten. Dit levert minder opbrengsten op, terwijl de gemaakte kosten iets gestegen zijn. Dit leidt op rekeningbasis tot een kostendekkendheid van 86%.
Leges bestemmingsplannen
De kosten die gemaakt worden voor bestemmingsplannen sluiten niet aan bij de leges die ontvangen worden. In 2018 zijn veel initiatieven van burgers binnen gekomen. In het voortraject wordt veel inspanning geleverd ten behoeve van een goede dienstverlening. Voor een globale bestemmingsplantoets wordt echter maar €500 aan leges geheven. Met een veelheid aan initiatieven, plannen en bestuurlijke wensen wordt veel capaciteit gestoken in projecten die uiteindelijk niet of op een later moment doorgaan. Dit geheel leidt tot minder legesinkomsten en meer kosten. De kostendekkendheid komt op rekeningbasis op 27% uit.
Leges Burger- en bestuurszaken
De kostendekkendheid van de leges Burger- en bestuurszaken is op rekeningbasis 49%.
Begraafrechten
In 2018 is het onderhoud rond het product begraven conform planning uitgevoerd. Aan de lastenkant is een minimale afwijking te zien. De inkomsten zijn hoger dan begroot. Dit geldt voor zowel het reguliere begraven als het natuur(lijke) begraven. Deze hogere baten maken dat het product op realisatiebasis meer dan kostendekkend is. Dit leidt tot een storting in de reserve.
Toeristenbelasting
De warme zomer in 2018 heeft een positief effect gehad op de toeristische sector en ook op het aantal (toeristische) overnachtingen in Ede. Daarnaast zijn incidenteel twee aanslagen opgelegd aan accommodaties waar tijdelijk arbeidsmigranten verbleven.
Reclamebelasting
Voor de reclamebelasting vervult de gemeente Ede een kassiersfunctie. De opbrengst wordt, na aftrek van kosten, in het ondernemersfonds van de Stichting Binnenstad Ede gestort.