Individuele ondersteuning

Maatwerkvoorziening

1.

Het verder ontwikkelen van de transformatieagenda Wmo, zoals de ontschotting van budgetten (binnen het sociaal domein, maar ook met de Zvw en de Wlz - domeinoverstijgend werken), de verbinding tussen nulde-, eerste- en tweedelijn, substitutie van zwaardere naar lichtere vormen van ondersteuning en het bieden van maatwerk. Een wijkgerichte aanpak staat daarbij voorop.

2.

Het realiseren van laagdrempelige ontmoetingsplekken in alle wijken, gericht op ontmoeting en dagbesteding/participatie, in samenwerking met Wmo-aanbieders, Malkander en de brede nuldelijn.

3.

Het evalueren en verder ontwikkelen van het product Thuisondersteuning (zowel de maatwerk, als de algemene voorziening) alsmede thuisondersteuning voor mantelzorgers.

4.

Het ontwikkelen van nieuwe arrangementen, waardoor begeleiding en ondersteuning meer flexibel ingezet kunnen worden, mede om afschaling van zware naar lichtere vormen van begeleiding beter mogelijk te maken.

5.

Het evalueren en verder ontwikkelen van het eigen bijdrage-beleid Wmo, waarbij de draaglast en de draagkracht van de inwoners die in aanmerking komen voor een maatwerkvoorziening zoveel mogelijk in balans is.

6.

Het evalueren en verder ontwikkelen - in samenspraak met de regiogemeenten- van het Wmo-ondersteuningsarrangement GGZ. Dit is nodig voor de extramuralisering van de intramurale beschermd wonen voor de doelgroep GGZ met psychiatrische problematiek.

7.

Het uitbreiden van het aanbod maatschappelijke opvang met preventieve activiteiten, mede door het starten c.q. intensiveren van lokale projecten in de regio, zoals de inzet van bemoeizorg en kortdurend verblijf/logeeropvang.

8.

Het verder opschuiven van ‘zorgbeleid’ naar ‘woonbeleid’ in de maatschappelijke opvang. Mensen wonen zo normaal mogelijk. Dat is in de wijk en met scheiding wonen - ondersteuning, al dan niet met ambulante begeleiding.

9.

Het ontwikkelen en uitvoeren van ondersteuningsarrangementen binnen het onderwijs zodat we ─ integraal ─ kunnen anticiperen op opgroei- en opvoedproblemen. Dit helpt ook om voortijdige schooluitval te voorkomen. De ketensamenwerking willen we hiervoor optimaal benutten.

10.

Het maken van een notitie ‘kwetsbare jongeren’ met voorstellen voor een sluitende keten van ondersteuning en hulp, zodat jongeren in kwetsbare situaties, bijvoorbeeld na de Jeugdzorg, niet buiten beeld raken of tussen wal en schip vallen.

11.

Het ontwikkelen en uitvoeren van uitgangspunten die zijn opgenomen in de ‘Visie op Schulddienstverlening Ede-Wageningen 2016’ welke specifiek gericht is op preventie, vroegsignalering, ondersteuning en nazorg. Met extra aandacht voor de bestaande klanten, jongeren, ondernemers en inwoners met hoge zorgkosten.

12.

Het uitvoering geven van de aanbevelingen uit de nota ‘Effectiviteit van het Minimabeleid 2015’ en ‘Minima-effectrapportage gemeente Ede 2016” van twee externe onderzoeksbureaus. Waarbij we de integrale samenwerking binnen het sociaal domein verder doorontwikkelen.

Toelichting

1.

Deze prestatie heeft veel aandacht, met name in het licht van de ombuigingsmaatregelen sociaal domein. Zoals bijvoorbeeld de afschaling van zwaardere naar lichtere zorg. Ook kijken we naar de schotten tussen de verschillende wetten/financieringsstromen. Bijvoorbeeld met de pilot Thuis geven, een samenwerkingsverband tussen Opella, gemeente Ede, Menzis zorgverzekeraar en Menzis zorgkantoor. Ook neemt Ede namens Food Valley deel aan de landelijke werkagenda Menzis.

2.

In 2018 is het project Laagdrempelige ontmoetingsplekken van start gegaan. Door het vertrek van de projectleider is dit project even stopgezet, maar wordt in 2019 voortgezet. We willen komen tot ontmoetingsplekken in wijken en buurten, die voor iedereen toegankelijk zijn, zonder indicatie etc. We leren daarbij van de in 2018 opgedane ervaringen.

3.

Eind 2018 is de evaluatie Thuisondersteuning verschenen. Hierin zijn enkele conclusies en aanbevelingen opgenomen. Gezien de actualiteit (tekorten sociaal domein, invoering abonnementstarief Wmo en enkele uitspraken van de Centrale Raad van Beroep over de hoogte en motivering van indicaties) gaan we in 2019 nader verkennen wat hiervan mogelijke consequenties per 2020 zijn.

4.

Aan de deelovereenkomsten Ambulante dienstverlening en Beschermd Wonen 2019 zijn de (nieuwe) producten begeleid wonen, (b)aanzet en de ondersteuningsarrangementen GGZ toegevoegd. In 2019 wordt het ondersteuningsarrangement Ketenzorg Dementie geëvalueerd. Op basis van de resultaten wordt een passend inkoopkader voor dit arrangement gezocht.

5.

Deze prestatie is niet meer van toepassing in verband met de (landelijke) invoering van het abonnementstarief Wmo per 2019.

6.

Het ondersteuningsarrangement GGZ is ingevoerd en in 2018 veelvuldig toegepast. Begin 2019 volgt een evaluatie van dit ondersteuningsarrangement.

7.

De gemeente is bezig met het herijken van de visie en doelgroep maatschappelijke opvang. Daarbij wordt ook nagedacht over de invulling van de maatschappelijke opvang: wat willen we met nachtopvang, crisisopvang, dagopvang, 24-uurs begeleiding, ambulant begeleiding, zorg voor jongeren, zorg voor verwarde personen en wat betekent dat voor de toegang, cliënten, financiën, gebouwen en aanbieders? Voor de groep thuislozen gaan we de zorg anders organiseren.

8.

We hebben in kaart gebracht aan welke woonvormen en -initiatieven behoefte is om een goede uitstroom vanuit de maatschappelijke opvang en beschermd wonen te realiseren. De realisatie hiervan heeft hoge prioriteit in 2019 e.v.

ga terug