Invoering abonnementstarief Wmo
Vanaf 2019 is het nieuwe abonnementstarief van de Wmo via een algemene maatregel van bestuur ingevoerd. Elke klant betaalt alleen nog een vaste periodebijdrage en geen inkomensafhankelijk marginaal tarief meer. Vanaf 2020 worden, conform huidige (concept)wetsvoorstel, ook algemene voorzieningen betrokken in het abonnementstarief. De invoering kent een viertal financiële effecten, te weten;
- verdeeleffect compensatie derving eigen bijdrage maatwerkvoorzieningen Wmo
- verminderde opbrengst eigen bijdrage op algemene voorzieningen (Thuisondersteuning)
- extra maatwerkkosten (meer cliënten), vanwege de verlaging eigen bijdrage
- extra uitvoeringskosten (meer cliënten).
In de Meicirculaire 2018 zijn we deels gecompenseerd voor de invoering van het abonnementstarief. Echter we verwachten dat de kosten hoger zijn dan de verkregen compensatie. Het effecten van de mogelijke aanzuigende werking wordt gemonitord via een opzet van bureau Significant. Onzekerheid bestaat over mogelijke extra compensatie vanuit het Rijk en daarmee ook het uiteindelijke nadeel. Niet alleen vanuit Ede, maar ook vanuit de regio Food Valley hebben we bij de Tweede Kamer gereageerd op de invoering en onvolledige compensatie.
Wmo
In 2018 is het aantal klanten dat gebruik maakt van begeleiding en dagbesteding fors toegenomen. Het betreft daarbij met name begeleiding specialistisch en dagbesteding regulier. In Q4 van 2018 is actie ondernomen om daar waar mogelijk aantal cliënten en indicaties terug te brengen. Diverse maatregelen zijn daarvoor in gang gezet. We gaan de effecten van deze maatregelen monitoren. In Q1 van 2019 hopen we de eerste resultaten te kunnen presenteren.
18-/18+
Jongeren in verblijf die op termijn zelfstandig kunnen en willen wonen, moeten zo snel als mogelijk hiermee kunnen oefenen. Na de 18e verjaardag valt de jongere in principe onder de Wmo, tenzij verlengde jeugdzorg aan de orde is. Onderbrengen bij de Wmo is gewenst omdat de jongvolwassene hiermee leert/toe werkt naar zelfstandig wonen door middel van eigen inkomen, zelf huren, zelf boodschappen doen, etc. Dit heeft ook financiële consequenties omdat verlengde jeugdzorg met verblijf duurder is dan begeleid wonen op basis van de Wmo. In dit kader is met betrekking tot de contractering 2019 een apart product 'Begeleid wonen 18-23 jaar' toegevoegd.
Jeugd
In de loop van 2018 werd duidelijk dat het gebruik van specialistische jeugdhulp eind 2017 en begin 2018 fors is toegenomen. Deze stijging betreft vrijwel alle zorgvormen. Opvallend is dat vooral ambulante begeleiding en behandeling (zowel individueel als groepsgericht) zijn toegenomen. Dit is een vorm van jeugdhulp die rondom school en thuis wordt ingezet.
Begin 2018 is in het kader van de overdracht naar een nieuwe raadsperiode en daarmee voor een nieuwe ploeg wethouders Jeugd van jeugdhulpregio FoodValley een meer richtinggevend visiedocument geschreven. Op 21 juni 2018 heeft deze nieuwe ploeg wethouders Jeugd van de jeugdhulpregio FoodValley dit regionale visiedocument met de titel ‘Ons Verhaal’ vastgesteld. Dit document wordt de komende jaren gebruikt om richting te geven aan de transformatie van specialistische jeugdhulp. Op basis van deze visie zijn in samenspraak met lokale teams, huisartsen, gemeenten en aanbieders projecten gekozen welke een grote impact hebben op jeugdigen en op het efficiënter benutten van financiële middelen. Deze visie en hieruit voortkomende projecten vormen de ruggengraat van het regionale en lokale transformatieprogramma voor specialistische jeugdhulp. Ze leiden naast een inhoudelijke verbetering van jeugdhulp ook tot minder uitgaven.